Werken aan geluidsschermen op viaduct afgelopen

  • 3 december 2019

Sinds 14 november werkte Wegen en Verkeer op het viaduct van Wilsele. Er werden nieuwe geluidsschermen geplaatst. Sinds woensdag 4 december zijn de werken afgelopen en is de tijdelijke verkeerssituatie opgeheven. De werken zorgden voor extra vertragingen op de E314. We ontvingen ook heel wat vragen van weggebruikers. Hieronder leest u waarom we de werken op deze manier hebben aangepakt.

 

Waarom duurde het plaatsen van geluidsschermen zo lang? 

Het plaatsen van de schermen op het viaduct is ingewikkelder dan het lijkt. Niet alleen moeten de schermen in de profielen worden geplaatst, we hebben ook de profielen een bijkomende beschermende coating gegeven. Daarnaast moest ook de tijdelijke leuning achter de schermen verwijderd worden. Deze tijdelijke leuning zorgde voor de veiligheid in afwachting van de geluidsschermen, omdat de vorige leuning al was verwijderd tijdens de werken in 2018. De leuning verwijderen was niet zo eenvoudig, omdat deze pas kon verwijderd worden na plaatsing van de geluidsschermen. Daarna moesten we van achter de geluidsschermen de tijdelijke leuning wegnemen. 

 

Waarom werden de werken nu uitgevoerd? 

De werken werden uitgevoerd tijdens de afsluiting van de Aarschotsesteenweg (N19), de verbinding tussen Wilsele en Leuven. Tijdens de afsluiting werd het verkeer omgeleid via de E314. Dit zorgde voor extra verkeer op de snelweg. Toch koos Wegen en Verkeer ervoor om de werken aan de geluidsschermen tegelijkertijd uit te voeren om tegemoet te komen aan de klachten van buurtbewoners over geluidsoverlast. De oude schermen werden weggenomen in het voorjaar van 2018. Sindsdien is er dus meer geluidshinder voor omwonenden. Als we schermen nu niet geplaatst hadden, konden we dit pas doen na het einde van de werken aan het viaduct, dus ten vroegste najaar 2020. 

 

Waarom zijn nog niet alle schermen geplaatst?

Enkele geluidsschermen staan vlak onder of in de buurt van de hoogspanningslijnen die over het viaduct lopen. Om de schermen te plaatsen, komt de kraan binnen de veiligheidsperimeter van deze hoogspanningslijnen. Wegen en Verkeer stemt af met Elia, de hoogspanningsnetbeheerder, wanneer de lijn buiten spanning kan gezet worden om de ontbrekende schermen op een veilige manier te plaatsen. De grootste zone zal midden januari geplaatst worden. Voor de schermen onder de hoogspanningslijn aan de kant richting Lummen, moet nog een timing bepaald worden. Om de hinder bij plaatsing van deze resterende schermen te beperken, zal Wegen en Verkeer uitvoeren met mobiele signalisatie, buiten de spitsuren. Over de exacte periode zal later nog gecommuniceerd worden.